Voetverzorging in de zomer

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw... Slippers en sandalen kom maar gauw! Na maandenlang je voeten te hebben opgesloten in dichte schoenen is het eindelijk weer tijd voor open schoenen. Maar zijn jouw voeten al klaar voor de zomer?

 

Waarom is het verzorgen van je voeten belangrijk?

Voeten zijn kwetsbaar en hebben dagelijks veel te verduren. In de zomer is het verzorgen van je voeten extra belangrijk. Voeten krijgen te maken met schoenen die minder steun bieden, worden niet meer beschermd door sokken en er wordt veel op blote voeten gelopen. Wist je dat op blote voeten lopen op het strand, mits je gezonde voeten hebt, wel heel goed is voor je voeten? Het zand schuurt langs je voeten waardoor de dode huidcellen worden verwijderd. Het op blote voeten lopen bij het zwembad is daarentegen minder goed. 1 op de 10 mensen lopen in de zomer zwemmerseczeem op.

 

Veelvoorkomende voetklachten in de zomer

Voetklachten, heel vervelend en niet heel aantrekkelijk. Maar liefst 20% van alle mensen heeft last van onderstaande voetklachten in de zomer. Maar hoe ontstaan deze klachten en, misschien wel belangrijker, hoe voorkom je ze?

Eeltvorming

Hoe ontstaat eeltvorming?

Eelt is een verdikking van de hoornlaag en ontstaat bij een constante wrijving of druk. Deze constante wrijving en druk zorgt ervoor dat de bloedtoevoer wordt gestimuleerd en er meer nieuwe cellen worden aangemaakt dan dat er dode cellen afsterven. Deze ophoping van cellen vormen een eeltlaag. Een kleine eeltlaag is volkomen normaal. Maar, bij langdurige wrijving of druk krijgt het eelt een extra beschermlaagje. En als de wrijving of druk aanhoudt, nog één. Uiteindelijk kunnen deze dikke eeltlagen pijnlijke likdoorns veroorzaken. Een likdoorn is een eeltophoping dat geneigd is naar binnen te duwen en de diepere huidlagen te raken. In de zomer wordt eeltvorming vaak veroorzaakt door het dragen van te kleine, smalle schoenen of het dragen van hakken. Ook het lopen op slippers of ballerina's die weinig steun bieden kunnen zorgen voor een verdiktking van de eeltlaag.

Hoe voorkom ik eeltvorming en hoe kom ik ervan af?

Eelt is een beschermlaag voor je voeten en is niet te voorkomen. Wel is het belangrijk om het overtollige eelt regelmatig te verwijderen. Dit kan door middel van een pluimsteen of een eeltvijl. Doe dit wel voorzichtig. Te veel eelt verwijderen is schadelijk. Je voet heeft hierdoor geen beschermlaagje meer wat pijnlijke klachten kan veroorzaken. Ook zijn er speciale eeltcrèmes. Deze zorgen ervoor dat het eelt weer zacht en glad wordt. Met deze crème dien je tweemaal daags de hiel en de bal van je voet in te smeren. De crème kun je ook gebruiken om eeltvorming te voorkomen. Indien je het niet zelf aandurft om het overtollige eelt te verwijderen zijn er pedicures die kunnen helpen. Is eeltvorming een klacht die veel terugkomt? Eeltvorming kan ook te maken hebben met een verkeerde stand van de voet. Neem in dat geval contact op met onze podotherapeut.

 

Droge voeten

Hoe ontstaan droge voeten?

Symptomen van droge voeten zijn onder andere jeuk, roodheid en een vervellende, ruwe of schilferige huid. Langdurige droogheid in combinatie met een verdikte eeltlaag kan kloven veroorzaken. Kloven zijn scheuren en/of barsten in de huidlaag welke meestal voorkomen bij de hiel. Er wordt vaak gedacht dat droge voeten alleen een klacht in de winter kunnen zijn. Niets is minder waar. In de zomer worden voeten langdurig blootgesteld aan de zon en een droge lucht. Ook het weken van je voeten in zwembaden kan leiden tot droge, ruwe voeten.

Hoe voorkom ik droge voeten en hoe kom ik ervan af?

Gelukkig zijn droge voeten gemakkelijk te behandelen en te voorkomen. Hydrateer je voeten dagelijks na het nemen van een douche of bad en voor het slapen gaan. Gebruik hiervoor een vette, voedende crème zoals vaseline. Een voetcrème of een hydraterende crème is ook geschikt. Een tip is om na het insmeren van je voeten sokjes aan te trekken, hierdoor kan de crème beter in de voet trekken. Vermijd lotions en crèmes waar alcohol in zit. Alcohol zorgt voor nog meer uitdroging.

                                    Voetverzorging in de zomer                         Strand blote voeten

Zwemmerseczeem

Hoe ontstaat zwemmerseczeem?

Zwemmerseczeem is een besmettelijke voetschimmel en wordt, zoals de naam al aangeeft, vaak opgelopen bij het zwembad. Bacteriën en schimmels zijn het liefst op warme, vochtige plekken. De vloeren rondom zwembaden zijn daarom dé ideale broedplaats voor bacteriën. Het is er vochtig en iedereen loopt er op blote voeten. Over het algemeen hebben voeten een beschermlaag tegen bacteriën, maar als voeten langdurig vochtig zijn verminderd de werking van deze beschermlaag en kunnen bacteriën de cellen gemakkelijk indringen. Zwemmerseczeem is te herkennen aan de rode schilferige huid en begint meestal tussen de tenen.

Hoe voorkom ik zwemmerseczeem en hoe kom ik ervan af?

Voor voetschimmel geldt voorkomen is beter dan genezen. Het is daarom belangrijk om je voeten goed af te drogen, met name tussen de tenen. Trek ook elke dag schone sokken aan. Indien je voeten veel transpireren het liefst twee keer op een dag. Dit vermindert de kans op het uitbreiden van de voetschimmel. Om zwemmerseczeem te voorkomen is het belangrijk om bij zwembaden en openbare doucheruimtes altijd badslippers te dragen. Als zwemmerseczeem erger wordt of de jeuk blijft is het verstandig om naar een huisarts te gaan of tweemaal daags je voeten in te smeren met een anti-schimmelcrème.

 

Zweetvoeten

Wat zijn de oorzaken van zweetvoeten?

Voeten hebben 250.000 zweetkliertjes en verliezen ongeveer 250 ml transpiratievocht op een dag. De drie hoofdoorzaken van zweetvoeten zijn warm weer, slecht ventilerende schoenen en het niet dragen van sokken of van de verkeerde sokken. Het transpiratievocht kan hierdoor niet weg. Transpiratievocht zelf is geurloos, maar als het in aanraking komt met bacteriën vormen ze samen met de dode huidcellen een zweetgeur. Als schoenen niet worden gelucht en sokken meerdere dagen worden gedragen is het de ideale plek voor bacteriën, wat de kans op zweetvoeten vergroot.

Hoe voorkom ik zweetvoeten en hoe kom ik ervan af?

Om zweetvoeten te voorkomen is het allereerst heel belangrijk om sokken te dragen, het liefst gemaakt van natuurlijke materialen zoals katoen. Natuurlijke materialen nemen het transpiratievocht op. Bij open schoenen is het ook van belang dat ze van natuurlijke, ademende materialen zijn gemaakt zoals leer of suède. Een leren voetbed voorkomt of vermindert zweetvoeten in sandalen en slippers. Als je schoenen draagt zonder sokken vermijdt dan schoenen gemaakt van synthetische materiaalsoorten. Heb je last van overmatig transpirerende voeten? Neem dan dagelijks een voetenbadje en droog je voeten goed af. Gebruik eventueel inlegzooltjes die het transpiratievocht opnemen. Ook is het belangrijk om niet dagen achter elkaar hetzelfde paar schoenen te dragen. Om de bactergroei te remmen is het belangrijk dat een paar schoenen een dag kunnen drogen en luchten.

 

Drukplekken

Hoe ontstaan drukplekken?

Drukplekken zijn pijnlijke plekken die ontstaan als een schoen continue op dezelfde plek wrijving veroorzaakt. Drukplekken zijn een voorstadium van eelt. De plekken zijn rood en pijnlijk en ontstaan meestal op de tenen. De oorzaak van drukplekken is het dragen van niet de juiste, meestal te kleine of smalle, schoenen. Op warme zomerdagen kan het lichaam de warmte niet kwijt. Voeten gaan hierdoor vocht vasthouden waardoor schoenen strakker gaan zitten. Dit vergroot de kans op drukplekken en op eeltvorming.

Hoe voorkom ik drukplekken?

Drukplekken kunnen eenvoudig voorkomen worden door de juiste schoenen te dragen. Hieronder zullen een aantal algemene tips op een rijtje worden gezet om zo een paar schoenen met de juiste pasvorm aan te schaffen.

  • Laat zowel je lengte- als breedtemaat regelmatig opmeten in de winkel zodat je altijd de juiste maat en model schoenen voor jouw voeten draagt.
  • Meet een paar schoenen altijd staand en loop één of meerdere rondjes door de winkel. Door een stukje te lopen voel je of de schoen goed past, lekker zit, of je goed op de schoenen kunt lopen (indien je schoenen op een hak past) en waar de eventuele drukpunten zitten. Uiteraard geldt dit altijd bij het passen van een paar schoenen maar bij zomerschoenen is dit extra belangrijk.
  • Koop bij voorkeur schoenen met een veter- of klittenbandsluiting. Mochten je voeten in de zomer gaan uitzetten kun je de schoen enigzins verstellen. Ook is een schoen hierdoor goed om de voet aan te sluiten waardoor je voet niet in de schoen kan gaan glijden.
  • Als schoenen met een steunzool gedragen gaan worden is het verstandig om de schoenen met diezelfde inlegzool te passen.
  • Pas een paar schoenen altijd aan het einde van de dag. Je voeten zijn aan het einde van de dag namelijk opgezet, al helemaal in de zomer. Door de schoen aan het einde van de dag te passen kun je goed aanvoelen of de schoen na een dag dragen nog lekker zit of dat de schoenen te krap zijn.

Onze podotherapeut kan bij voetklachten ook helpen bij de aanschaf van een paar schoenen. Kom voor een gratis schoenadvies langs bij Elferink Schoenen in Raalte.

 

Gelakte nagelsIn enkele stappen je voeten zomerklaar

Als voeten de verzorging krijgen die ze verdienen voorkom je veelvoorkomende voetklachten. En, verzorgde voeten zijn nou eenmaal mooie voeten. Kunnen je voeten wel een verzorgende boost gebruiken? Met onderstaande 7 stappen zijn jouw voeten klaar voor de zomer.

Stap 1: Neem een voetenbadje. Gebruik lauwwarm water en voeg een badolie of badzout toe. 

Stap 2: Nagels knippen. Door je teennagels te knippen nadat ze nat zijn geweest hebben ze een hoger vochtgehalte waardoor ze minder kwetsbaar zijn. Knip je nagels dus altijd na het nemen van een douche, bad of voetenbadje. Let er wel op dat je de nagels recht afknipt. Dit verkleint de kans op ingegroeide teennagels.

Stap 3: Duw met een bokkenpootje voorzichtig de nagelriemen van de teennagels terug. Doe dit, net als bij de teennagels, als de nagelriemen vochtig zijn geweest.

Stap 4: Gebruik een speciale voetscrub of een bodyscrub om je voeten te scrubben. Dit verwijdert alle dode huidcellen. Door de scrub in te masseren stimuleer je ook de bloedsomloop.

Stap 5: Verwijder het overtollige eelt. Eelt kun je verwijderen door middel van een pluimsteen of een eeltvijl. Doe dit wel voorzichtig en verwijder niet te veel eelt. Eelt heeft nameljik een beschermende functie.

Stap 6: Smeer je voeten in met een hydraterende voetcrème. Als je snel last hebt van droge voeten kun je dagelijks je voeten insmeren met een voetcrème.

Stap 7: Lak je nagels in een leuk kleurtje. Gelakte nagels staan niet alleen verzorgd, het zorgt ook voor een zomerse look als je een paar slippers of sandalen draagt.

Voilà! Je voeten zijn klaar om gezien te worden. Heb je nog geen paar open schoenen om je mooie verzorgde voeten in te laten zien? Shop eenvoudig jouw paar online.

 

*Een pedicure kan helpen bij het verzorgen van je voeten. Een behandeling bij de pedicure bestaat vaak uit het verwijderen van eelt en eventueel likdoorns en/of kloven en de teennagels knippen, vijlen en lakken. Ook kan een pedicure helpen bij voetschimmel en ingegroeide teennagels.

*Een podotherapeut biedt behandelingen bij aanhoudende voetklachten en/of huid- en nagel aandoeningen.